Veiledning for organisasjoner
Veiledning for organisasjoner
Veiledningen tar alltid utgangspunkt i situasjonen akkurat nå. Hva er problemet? Har man god tid eller dårlig tid? Hva er det som gjøres i bedriften – og hva er det som ikke gjøres? Har styret og ledergruppen den kompetansen som trengs?
Et nøkkelord når jeg jobber med organisasjoner er informasjonsinnhenting. En slik prosess foregår typisk i tre stadier:
Først settes mål og intensjoner etter innledende samtaler med eiere, daglig leder og ledergruppe.
Deretter foretar jeg dybdeintervjuer med ansatte.
I denne fasen anbefaler jeg også at det gjennomføres en spørreundersøkelse med kunder. Undersøkelsen skreddersys i samarbeid med STI, Scandinavian Technology Institute og består av mange breddeintervjuer og noen dybdeintervjuer.
Min erfaring er at ansatte og kunder er gode løsningsarkitekter som i liten grad slipper til i utviklingsarbeid. Deres perspektiver er nødvendige for gode analyser.